André Riteco en I-Connect Heiloo in vogelvlucht door de jaren heen

geschreven door: André Riteco

Foto André Riteco

Werkwijze uitleggen

Gedurende lange tijd heb ik ervaring opgebouwd met computerondersteuning en systeembeheer binnen de omgeving van GGZ-NHN. ‘Ik geef mensen geen vis wanneer ik ze een hengel waarmee ze zelf kunnen vissen kan aanreiken’. Vragen over computergebruik worden pas echt goed beantwoord als de vraagsteller inzicht krijgt in de handelingen die hij moet verrichten om zijn probleem op te lossen.
Als het probleem zich weer voordoet kan de gebruiker het zelf oplossen. De gebruiker moet het zelf doen. Daar haal ik dan weer mijn voldoening uit.

Rol binnen Surfcity / I-Connect

In de beginperiode was mijn rol onduidelijk. Ik had een werkplek bij de reparatieafdeling in de kelder van internetcafé Surfcity, door omstandigheden nam mijn motivatie voor deze werkzaamheden af. Ik merkte dat men op de werkvloer tegen ict-problemen aanliep en dat er negatieve ervaringen waren met de inzet van it-ers. Voor mij een uitdaging om te laten zien dat ik de problemen wél succesvol aan kon pakken. Al gauw raakte ik betrokken bij het systeembeheer en zorgde ervoor dat de computers bij het internetcafé soepel bleven draaien en de gebruikers tevreden waren.

ddr1png

Bij AC Alkmaar kreeg ik een eigen bureau en werd ik algemeen aanspreekpunt voor computervragen, daarbij werd ik als collega betrokken bij het team. Het was wel eens druk op mijn plek want iedereen met de meest uiteenlopende vragen wist mij te vinden, er was een prettige samenwerking met de begeleiding, vooral de persoonlijke ondersteuning van Kim heb ik erg gewaardeerd. Ook als het privé wel eens wat moeilijker liep bood zij een luisterend oor.

Het begin aan de Koorstraat in Alkmaar (2001-2005)

I-Connect is ontstaan vanuit een door GGZ-NHN opgezet digitaal trefpunt, eerst onder de naam Communicatiepark, later bekend als Surfcity. Communicatiepark/Surfcity startte in 2001 als internetcafé met cursusmogelijkheid en was gevestigd aan de Alkmaarse Koorstraat in een voormalig bankgebouw. Computerreparaties vonden in de kelder plaats, waarin ook een flinke kluis was ondergebracht die je via een manshoge kluisdeur kon betreden. Het internetcafé bevond zich op de begane grond, in de zomerperiode kwamen er ook wel buitenlandse toeristen die even een mail naar huis wilden sturen. Voor het gebruik van internet werd per half uur betaald. GGZ-cliënten kwamen er voor computerles, er was individuele begeleiding aanwezig. Achterin de ruimte was er een kleine lunchroom waar je een tosti of drankje kon bestellen.

ddr2png

Activiteitencentrum Zuid en AC Alkmaar (2005-2014)

In 2005 volgde verhuizing naar Activiteitencentrum Zuid aan de Justus van Effenstraat in Overdie, in 2010 werden de activiteiten voortgezet bij AC Alkmaar aan de Drechterwaard in Alkmaar-Noord. Bij AC Alkmaar nam het aantal cursussen en computerreparaties toe. I-Connect leverde een welkome en gewaardeerde aanvulling op het activiteitenprogramma. Bij de cursussen die in eigen huis werden ontwikkeld werd er 1-op-1 les gegeven waarbij er aandacht was voor het gebruik van e-mail en internet. Later werd de instructie aangevuld met uitleg over internetbankieren, webwinkels en sociale media. Als nodig was er ook aandacht voor computerbeveiliging met virusscanner en firewall.

ddr3png

Bij de computerreparaties ging het veelal om het vlottrekken van vastgelopen systemen: herinstallatie van Windows was hierbij vaak nodig, soms moest er een harde schijf, geheugenmodule of grafische kaart worden vervangen. Als er geen Windowslicentie op de machine aanwezig was werd er eventueel een Linux-besturingssysteem aangeboden (Ubuntu e.d.). We leverden tevens tweedehands computers aan cliënten, waarbij eerst per machine Windows opnieuw werd geïnstalleerd. Later werd de werkwijze professioneler en gebruikten we schijfimages voor dit doel.

Kim en websites

In 2007 kwam Kim als begeleidster bij I-Connect, in tegenstelling tot haar voorgangster Saskia had zij aardig wat ict-kennis, waaronder ervaring met het opzetten van websites. De cursusmogelijkheden werden uitgebreid. Er werd een start gemaakt met het zelf bouwen van websites op basis van HTML en CSS. Al spoedig was er genoeg kennis om sites op te zetten vanuit een Content Management Systeem.

Uitgaand van een tip van Kim gingen we aan de slag met e107, zetten een webserver op en schreven technische documentatie. Via een introductie-DVD maakten we kennis met Joomla. In Joomla hebben we diverse sites gemaakt, aangepast en onderhouden. Enkele I-Connect-medewerkers gingen aan de slag met programmeervaardigheden, er werd aandacht besteed aan PHP en JavaScript vanuit een opzet waarbij we leerden van elkaar.

Informatie over de activiteitencentra van GGZ-NHN werd ondergebracht op de site www.acnhn.nl die in 2008 werd opgeleverd. In 2010 werd de site van Stichting De Buitenkans op adres www.de-buitenkans.org gelanceerd. Gaandeweg werden er meer websites gebouwd waarbij het WordPress-systeem werd gebruikt. Uiteindelijk maakten we een definitieve keuze voor WordPress omdat het ‘lichter’ draait op de server en meer algemeen wordt toegepast.

 

Willibrordus Business Centrum (2014 – heden)

In 2014 gaat er een nieuwe fase in. I-Connect wordt ‘leer-werkbedrijf’ en de leiding wordt overgenomen door Leon, die al spoedig door Onno wordt bijgestaan. Leon heeft de nodige kennis van WordPress en legt het accent op zoekmachine-optimalisatie waardoor de zoekmachine van Google de site een hogere ranking geeft.

Nieuwe omgeving en nieuwe dingen om te leren

Het computerpark wordt vernieuwd en we gaan over op Windows 8, waarna al spoedig een migratie naar Windows 10 volgt. Om deze migratie soepel te laten verlopen heb ik vooronderzoek gedaan waarna een plan van aanpak volgt. De noodzakelijke vernieuwing van het besturingssysteem levert even wat extra werk op zoals afstemming van soft- en hardware, het correct aankoppelen van de netwerkschijf en -printer en het aanmaken van de gebruikersaccounts. Er komen tevens enkele driverissues naar voren en een compatibiliteitsprobleem met een oudere versie van Word (2003).

I-Connect Heiloo André Riteco Herinnering DDR4

Roestige start

Door persoonlijke problemen maakte ik in Heiloo een wat roestige start. Er kwam teveel op mij af. De organisatie maakte een flinke verandering door en ik kon niet meer goed focussen op de computerproblemen die ik onder handen had. In het begin werkte ik in de algemene websiteruimte, later (2015) kreeg ik de beschikking over de reparatieruimte met eigen werktafel en bureau en werd ik de algemene man voor computerreparaties.

Voor het repareren en testen van hard- en software neem ik ruim de tijd, ik geef ook aankoopadvies voor het geval er nieuw materiaal nodig is. Als systeembeheerder van het I-Connect-netwerk probeer ik kwetsbaarheden met kans op storing of uitval preventief aan te pakken. Als vaste administrator ben ik al jaren betrokken bij de website van Stichting De Buitenkans, waarbij ik te maken kreeg met de bouw en aanpassingen van deze site en zodoende ervaring opdeed met websiteonderhoud aan gebruikers- en beheerskant. Tevens kijk ik met de ICT-werkzaamheden bij I-Connect mee waarbij ik soms een kritische blik werp op de wijze van uitvoering van de taken. Op het gebied van websitebouw, HTML en CSS heb ik door de jaren heen een flinke groei doorgemaakt.

André Riteco (redactie/bewerking Felix Hogeboom)