Telezorg: Zorg op afstand

download de folder Telezorg: Zorg op afstand (pdf-bestand)


“Een blij gezicht of een sombere blik zegt vaak meer dan honderd woorden. Met één aanraking van het scherm iemand kunnen zien die vertrouwd is en die meteen actie kan ondernemen. Dit geeft niet alleen een veilig gevoel, maar kan zelfs voorwaarde zijn om zelfstandig te kunnen wonen.”

GGZ Noord-Holland-Noord heeft zorg op afstand mogelijk gemaakt met ‘telezorg’. Een programma waarmee u vanuit huis contact kunt leggen met uw GGZ-hulpverlener, maar ook met een familielid of lotgenoot. Beeldschermcontact dus.

Eigen regie
Innovaties als telezorg richten zich zonder uitzondering op het leveren en verbeteren van ambulante topzorg en dragen daarmee bij aan onze visie: ‘beter worden doe je thuis’. Met deze vorm van dienstverlening hebben cliënten bij GGZ NHN meer eigen regie en zelfstandigheid en kunnen op de moeilijke momenten snel hulp inroepen en daarmee bijvoorbeeld een opname voorkomen.

Voor wie?
Wanneer u in behandeling bent bij GGZ NHN kunt u gebruik maken van telezorg. De duur van de behandeling speelt hier geen rol. U kunt altijd met uw behandelaar bespreken wat de mogelijkheden zijn. Telezorg is een aanvulling op uw behandeling. U heeft daarnaast gewoon gesprekken met uw hulpverlener zoals u dat gewend was. Als telezorg u bevalt, kan het wel zo zijn dat de gesprekken vaker via de computer gaan.


Contact


Contact op afspraak
Hulpverlening op maat in uw eigen omgeving: dat is zorg op afstand. Met telezorg kunt u een afspraak maken om via het beeldscherm te spreken met uw hulpverlener. De hulpverlener zit ook achter een beeldscherm.

Contact op verzoek
Schakel hulp in als u dat nodig heeft: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als u tussendoor hulp nodig heeft, kunt u ook zonder afspraak via de thuispost contact opnemen met GGZ NHN. Het is dan niet altijd mogelijk om uw eigen hulpverlener te spreken, maar wel om altijd beeldschermcontact te leggen met een (andere) hulpverlener.

Omgekeerd kan uw hulpverlener ook proberen om contact met u op te nemen. Dat lukt alleen als u het beeldschermcontact aanneemt, net als bij een gewone telefoon. De hulpverleners kunnen u dus alleen horen en zien als u dat toestaat.

Contact met een familielid of mantelzorger
U kunt – op uw verzoek – via telezorg eenvoudig verbinding maken met een familielid of andere vertrouwenspersoon. Die persoon moet dan wel in bezit zijn van een pc of laptop met een webcam en microfoon.

Contact met lotgenoten
Als u wilt, kunt u contact zoeken met andere cliënten van GGZ NHN die gebruik maken van telezorg. Uw hulpverlener plaatst uw contactpersonen dan in uw adresboek.


Telezorg: zorg op afstand
Praktische informatie


Hoe regelt u telezorg?
U kunt het programma telezorg installeren op uw eigen pc of laptop. Als u geen pc of laptop heeft, dan is het in sommige situaties mogelijk dat u van ons een telezorgtoestel in bruikleen krijgt. Dit apparaat heeft een touchscreen met ingebouwde camera. Er zijn een beperkt aantal speciale beeldschermen beschikbaar. Bij installatie krijgt u een uitgebreide, persoonlijke uitleg over de bediening van het toestel.

Op onze telezorgapparaten kunt u niet surfen op internet. Hij maakt alleen gebruik van internet om beeldcontact te maken. Verder hoeft u niet handig te zijn met computers om telezorg te gebruiken. Onze toestellen en programma’s zijn zo ontworpen dat iedereen ze kan gebruiken!

Hoe werkt het?
In het programma van telezorg kunt u een agenda inzien met afspraken die u met uw hulpverlener maakt. Ook is het mogelijk om een herinnering of melding te ontvangen. Bijvoorbeeld voor de inname van uw medicatie, een verjaardag of een geplande afspraak. Bovendien kan GGZ NHN u berichten sturen over bijeenkomsten of andere zaken die voor u interessant zijn. En u kunt de afspraken over uw behandeling uit uw persoonlijke dossier bekijken.

Kosten
Als u alleen het programma op uw computer, tablet of smartphone installeert, dan kost u dit niets. Wanneer u een telezorgapparaat in bruikleen krijgt, is het gebruik hiervan gratis. Het scherm blijft in bezit van GGZ NHN.

Telezorg is alleen mogelijk met een internetverbinding, dit kost u geld. Hoeveel hangt af van het abonnement dat u afsluit. Indien u dit wenst kan uw behandelaar u helpen met het uitzoeken van de mogelijkheden.

Vragen?
Wilt u meer weten over telezorg of hulp bij het regelen van een apparaat of bijvoorbeeld internetverbinding, neem dan gerust contact op met uw behandelaar.

Ervaringen van cliënten

“Telezorg werkt voor mij vooral preventief, ik weet dat de mogelijkheid er is. Het gevoel van veiligheid thuis is vergroot, doordat ik weet dat ik 24 uur per dag contact op kan nemen met een hulpverlener die verstand van zaken heeft. Deze hulpverlener kan in mijn dossier en signaleringsplan kijken en mij zeggen wat te doen op het moment dat ik het zelf even niet meer weet. “ (Peter, cliënt)

“Als ik niet naar een afspraak op kantoor kan komen, omdat ik me niet goed voel, kan de afspraak evengoed doorgaan vanwege Telezorg.”

“In crisissituaties is telezorg laagdrempelig. 112 of familie bel je niet snel om 2.00 uur ‘s nachts. Het is moeilijker om bijvoorbeeld een telefoonnummer van de crisisdienst te achterhalen. Met telezorg maak je heel makkelijk contact, 1 druk op de knop en het is persoonlijker dan bellen.”


Telezorg – Zorg op afstand – © 12-10-2015 www.ggz-nhn.nl